مقالات آموزشی

تجهیزات ایمنی در کارگاه

مقالات فروشگاه پویان

این واقعیت را که در محیط های کارگاهی کوچک ترین بی احتیاطی می تواند منجر به بروز عواقب جبران ناپذیری شود، بر کسی پوشیده نیست. از این رو ایجاد محیطی ایمن و محافظت از سلامت کارگران می تواند این اطمینان را به آن ها دهد تا بتوانند با خیالی آسوده به فعالیت خود در کارگاه ادامه دهند. استفاده از تجهیزات ایمنی را می توان یکی از ارکان اصلی تامین ایمنی و سلامت در محیط های کارگاهی دانست. این تجهیزات با محافظت از جان کارگران آن ها را در برابر خطرات مختلف مصون نگه می دارد. اگر شما هم در یک کارگاه کار می کنید و یا قصد دارید به تازگی در این نوع محیط ها فعالیتی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه ما باشید. در این مقاله می خواهیم شما را با انواع تجهیزات ایمنی و کاربردهای هر یک آشنا کنیم.

معرفی تجهیزات ایمنی در کارگاه

به مجموعه ای از ابزارها و وسایلی که به منظور محافظت از جان کارگران در برابر انواع خطرات احتمالی از آسیب های فیزیکی گرفته تا شیمیایی در محیط های کاری به ویژه کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند، تجهیزات ایمنی گفته می شود. کاربرد هر یک از تجهیزات با توجه به نوع کار و خطرات موجود در محیط های کارگاهی، متفاوت است. در کنار کاهش حوادث و حفظ سلامت کارگران استفاده از تجهیزات ایمنی موجب افزایش بهره وری و رعایت قوانین و مقررات می شود.

 لیست تجهیزات ایمنی در کارگاه و کاربردهایشان

در این بخش می خواهیم لیستی از تجهیزات ایمنی که در کارگاه بیشترین استفاده را دارند به همراه کاربردهایش به شما معرفی کنیم.

کلاه ایمنی

با توجه به این که در محیط های کارگاهی احتمال وارد شدن ضربه به سر بر اثر سقوط فرد از ارتفاع و یا وسایل و تجهیزات کارگاهی وجود دارد، کلاه های ایمنی که به طور معمول از آلومینیوم و یا فایبرگلاس ساخته می شوند قابلیت این را دارند تا از سر اشخاص در برابر ضربه محافظت کنند.

لباس کار

یکی از مهمترین تجهیزاتی که اغلب کارگران بایستی در هر محیطی از آن استفاده کنند، لباس کار است. لباس کار باید متناسب با نوع کار و خطرهایی که کارگر را تهدید می کند مورد استفاده قرار گیرد و از طرفی اندازه آن به گونه ای باید باشد که در حین کار، کارگر بتواند به راحتی وظایف خود را انجام دهد. عدم بروز حساسیت ، جیب های کوچک، تعداد کم جیب ها، شلوار بدون دوبل از دیگر ویژگی های لباس کار به شمار می آیند.

طناب مهار

استفاده از تجهیزات ایمنی برای کارگرهایی که جوشکاری، سیم کشی و یا هر کاری که در ارتفاع قابل انجام است بر عهده دارند، اهمیت بسیاری دارد . از این رو بایستی برای جلوگیری از سقوط طناب مهار که از جمله تجهیزات حفاظت فردی است، استفاده گردد . این در حالی است که امکان بالا کشیدن و نجات کارگر در زمان احساس خطر از طریق طناب مهار وجود دارد.

عینک ایمنی

در محیط هایی که بتن پاشی، جوشکاری، آهنگری، برشکاری و غیره انجام می شود به دلیل احتمال بروز خطرهایی برای چشم، کارگران موظف هستند تا متناسب با نوع کار و خطرات از عینک ایمنی استانداردی استفاده نمایند. هم چنین کارگران برای کار در محیط هایی که تابش های نوری، بخار، گازهای مضر و گرد و غبار دارد، به منظور جلوگیری و پیشگیری از بروز عوارضی همچون حساسیت و سوزش چشم باید نسبت به تهیه و استفاده از عینک های حفاظتی اقدام کنند.

دستکش ایمنی

محافظت از دست ها در برابر صدمات و آسیب ها از مهمترین اقداماتی است که در بحث ایمنی کارگاه از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو استفاده از دستکش های ایمنی در زمان کار با مصالح و یا تجهیزات برنده می تواند از دستان کارگران در برابر صدمات محافظت کند. دستکش های ایمنی بایستی متناسب با نوع کار و خطرهای مربوطه تهیه گردد به طوری که در زمان استفاده به استاندارد و ساق دار بودن آن توجه ویژه ای شود.

گوشی حفاظتی

در زمان هایی که کارگران در معرض صداهای شدید و مداوم قرار می گیرند، برای محافظت از گوش آن ها باید از گوشی های حفاظتی مناسبی استفاده شود. ضد عفونی کردن گوشی‌های حفاظتی، نگهداری در جلدهای مخصوص از جمله اقداماتی است که باید در جهت نگهداری از گوشی های حفاظتی انجام داد.

ماسک تنفسی حفاظتی

به منظور جلوگیری از استنشاق گرد و غبار، گازها و بخارهای شیمیایی سمی در محیط هایی که تهویه مناسبی وجود ندارد، استفاده از ماسک تنفسی حفاظتی استاندارد امری مهم و حیاتی است. گفته می شود ماسک های حفاظتی بایستی متناسب با شرایط محیطی و نوع کار مورد استفاده کارگران قرار گیرد. با این حال توصیه می شود در صورتی که کارگری قصد استفاده از ماسک تنفسی فرد دیگری را دارد باید آن را کاملا با آب نیم گرم و صابون ضدعفونی کند و پس از استفاده آن را در محفظه های در بسته نگهداری کند.

کفش ایمنی

سرپنجه‌ای محکم با کف های مقاوم در برابر اشیای تیز از ویژگی های کفش ایمنی به شمار می آید. با توجه به این که احتمال برخورد پای کارگران با اجسام برنده ، داغ و یا سقوط اجسام و یا تجهیزات در محیط کارگاهی وجود دارد. از این رو پوشیدن کفش های ایمنی که متناسب با نوع کار و خطرات مربوطه باشد می تواند نقش موثری در محافظت از سلامت کارگران در محیط های کارگاهی ایفا کند. هم چنین پوشیدن کفش ایمنی همچون عایقی است که کارگران را در برابر خطر برق گرفتگی مصون نگه می دارد. با این حال کفش های ایمنی بایستی به گونه ای باشند که پوشیدن و درآوردن آن ها راحت بوده و بندهای آن به سادگی باز و بسته شود.

چکمه و نیم چکمه لاستیکی

در محیط هایی که عملیات بتن ریزی انجام می شود و یا مواردی که کارگر بایستی در آب قرار بگیرد، پوشیدن چکمه و نیم چکمه های لاستیکی می تواند پای کارگران را در برابر رطوبت، بتن و غیره محافظت کند متنهی باید چکمه ای تهیه شود که متناسب با نوع کار بوده و استاندارد باشد.

گوشی حفاظتی

هنگامی که کارگران در محل کار خود در معرض صداهای شدید و پیوسته قرار می گیرند به منظور حفاظت از گوش های خود باید از گوشی های حفاظتی مناسب و استاندارد در محیط کارگاهی استفاده نمایند. از سوی دیگر به منظور رعایت بهداشت باید این نوع گوشی ها روزانه تمیز گردند و در صورت یکبار مصرف بودن آن پس از یک بار استفاده دور انداخته شوند. البته باید خاطر نشان کرد ضدعفونی کردن گوشی های مشترک پیش از استفاده امری ضروری است. هم چنین در زمان عدم استفاده باید گوشی حفاظتی را در جلد مخصوصی نگهداری کرد.

گتر حفاظتی

گتر حفاظتی همان محافظ هایی هستند که بر روی قسمت های پایینی ساق پا قرار می گیرند و پای کارگران را در زمان کار مانند برشکاری و جوشکاری در برابر جرقه و یا فلزات مذاب مصون نگه می دارد.

کپسول آتش نشانی

در محیط های کارگاهی بی شک ابزارها و مواد قابل اشتعال بسیاری وجود دارد. از این رو برای برقراری ایمنی حتما یک کپسول آتش نشانی سرویس شده در محل کار باید نگهداری شود.

جعبه کمک های اولیه

از آن جایی که احتمال بروز آسیب های جسمی در زمان کار برای کارگران بسیار بالا است. از این رو نگهداری جعبه کمک های اولیه کامل و قابل دسترس می تواند از بروز آسیب های جبران ناپذیری جلوگیری کرده و زندگی آن ها را نجات دهد.

نتیجه گیری

آنچه در محیط های کارگاهی اهمیت دارد، برقراری امنیت و حفاطت از جان کارگران است. از این رو استفاده از تجهیزات ایمنی استاندارد همچون کلاه، دستکش، عینک و کفش ایمنی و غیره می تواند بهترین راه برای محافظت از سلامت و جان کارگران در محیط های کارگاهی باشد. در این مقاله سعی کردیم با معرفی تجهیزات ایمنی و کاربردهایشان اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم برایتان مفید واقع شود.