مقالات آموزشی

ترمز مغناطیسی الکتروموتور- ترمز مغناطیسی الکتروموتورچگونه کار میکند؟

ترمز مغناطیسی الکتروموتور- ترمز مغناطیسی الکتروموتورچگونه کار میکند؟

ترمز مغناطیسی الکتروموتورها برای اولین بار در سال ۱۸۸۷ برای استفاده در قطار طراحی شده اند، نام اولیه این ترمزها، ترمزهای الکترومکانیکی بود پس از گذر زمانی به ترمز الکترومغناطیسی تغییر کرد.

ترمزهای مغناطیسی الکتروموتور انواع مختلفی دارد و کاربردهای متنوعی در صنعت لوکوموتیو به ویژه برای قطارها و ترامواها دارند از کاربردهای دیگر الکتروموتورها می‌توان به صنایع رباتیک، ابزارهای برقی، صنایع مهندسی، صنعت هواپیما، ماشین‌های کپی، ماشین آلات بندی، ماشین آلات چاپ، ماشین آلات پردازش مواد غذایی و اتوماسیون کارخانه اشاره کرد.

در این مطلب می‌خواهیم درباره ترمز مغناطیسی الکترموتور اطلاعاتی ارائه دهیم و به این سوال که ترمز مغناطیسی الکتروموتور چگونه کار می‌کند پاسخ دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

الکتروموتور چیست؟

الکتروموتور یکی از کاربردترین تجهیزات در صنعت است و وظیفه اصلی آن تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است، بسیاری از الکتروموتورها از روش بر هم کنش میان میدان مغناطیسی سیم پیچ‌ها نیرو تولید می‌کنند این نیرو به شکل گشتاور به شافت موتور اعمال و موجب حرکت آن می‌شود.

الکتروموتورها با استفاده از جریان مستقیم یا استفاده از منابع جریان متناوب مانند شبکه برق تغذیه شوند و از مهم‌ترین مشخصات الکتروموتورها می‌توان به ولتاژ کاری، توان، فرکانس، آمپراژ و سرعت چرخش اشاره کرد.

از مهم‌ترین مزایای الکتروموتورها می‌توانیم به ساختار ساده، قیمت مناسب و تعمیر و نگهداری راحت آن اشاره کنیم.

ترمز مغناطیسی الکتروموتور

ترمز مغناطیسی الکترموتور مانند یک آهن ربا دارای قطب شمال و جنوب است اگر یک قطعه آهن با دو قطب تماس برقرار کند یک مدار مغناطیسی ایجاد می‌شود و میدان مغناطیسی بر شکاف هوا میان میدان و آرمیچر غلبه می‌کند، این جاذبه مغناطیسی آرمیچر را در تماس با سطح میدان ترمز می‌کشد در حقیقت اصطکاک و قدرت میدان مغناطیسی باعث توقف حرکت چرخشی می‌شود در واقع گشتاور ناشی از جاذبه مغناطیسی و ضریب اصطکاک میان آرمیچر و روتور با میدان ترمز است.

در ترمز‌های الکترموتور مواد اصطکاکی بر روی سیم پیچ قرار دارد و بین قطب داخلی و خارجی قرار داده می‌شوند، مواد اصطکاک با سطح ترمز هم سطح است زیرا باید بین پوسته سیم پیچ و آرمیچر تماس فلز به فلز داشته باشیم.

انواع ترمز الکترومغناطیسی

ترمز الکترومغناطیسی انواع مختلفی دارد که در این بخش از مقاله آن‌ها را بیان کنیم.

  • ترمز دستی
  • ترمز فنری
  • ترمز ذره‌ای
  • ترمز‌های دیسک چند گانه
  • ترمز قطع جریان
  • ترمز آهنربا دائمی
  • ترمز قدرت هیستریزی
  • Single face brake
  • Particle brake
  • Power off brake
  • Permanent magent type
  • Spring type
  • Multiple disk brake
  • Hysteresis power brake

کاربرد ترمز مغناطیسی الکتروموتر

ترمز مغناطیسی الکتروموتور در صنایع مختلفی کاربرد دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به وسایل حمل و نقل از جمله ماشین و قطار اشاره کنیم.

در لکوموتیو و قطار و تراموا از ترمز مغناطیسی استفاده می‌شود که در آن ترمز توسط نیروی مغناطیسی به ریل فشار داده می‌شود، آن‌ها از ترمز مکانیکی تشخیص داده می‌شوند جایی که اساس ترمز مکانیکی بر روی رینگ فشار داده می‌شود.

موتورهای الکتریکی در کاربردهای صنعتی و روباتیک نیز از ترمز مغناطیسی الکترموتور استفاده می‌کنند.

مزایای ترمز الکتروموتور مغناطیسی

از مهم‌ترین مزایای ترمز الکتروموتور مغناطیسی می‌توانیم به امنیت آن اشاره کنیم، این نوع ترمز در بین ترمزهای الکتروموتور ایمنی کاملی دارد و به صورت مستقیم استفاده می‌شود، ترمز SEW از سرعت‌گیری هواپیما در لحظه فرود پیشگیری می‌کند.

یکی دیگر از فواید ترمز الکتروموتور مغناطیسی طراحی بدنه آن است، این نوع ترمز با بدنه کوچکی طراحی شده تا از وزن آن به مقدار لازم کاسته شود، همچنین طراحی بدنه کوچک آن طول فریم موتور را کم می‌کند.

از فواید دیگر ترمز الکتروموتور مغناطیسی می‌توان به کاهش زمان ترمز آن اشاره کنیم هنگامی که الکتروموتور شما مجهز به ترمز مغناطیسی است در زمام کوتاه تری فرایند کاهش سرعت را به پایان می‌رساند، در نهایت کاهش زمان ترمز الکتروموتور مغناطیسی مسافت طی شده در آن زمان کاهش می‌یابد.

علاوه بر این‌ها ترمز الکترموتور نصب راحت و ساده‌ای دازد و نصب آسان ترمز الکتروموتور مغناطیسی به دلیل بهینه‌سازی مجموعه سیستم‌های آن است.

ترمز مغناطیسی الکتروموتور چگونه کار میکند؟

ترمز‌های مغناطیسی از سه بخش اصلی تشکیل شده اند که شامل میدان، آرمیچر و توپی می‌شود، میدان مغناطیسی به چیزهای جامد یل دارای بازوی گشتاور پیچ می‌شود.

هنگامی که آرمیچر به میدان جذب می‌شود، گشتاور توقف به محفظه میدان منتقل شده و بار را کاهش می‌دهد این کار سریع اتفاق می‌افتاد اما زمان توقف ترمز را می‌توان با مقدار ولتاژ اعمال شده به میدان کنترل کرد، پس از اینکه میدان شروع به تخریب کند آرمیچر به سرعت جدا می‌شود و در اکثر ترمزهای مغناطیسی فنرهای آرمیچر را از سطح ترمز دوی نگه می‌دارند که قدرت آزاد می‌شود و یک شکاف هوایی کوچک ایجاد می‌شود.

ترمز‌های الکتروموتور از یک آهنربای الکتریکی ثابت تشکیل شده است، همچنین یک آرمیچر به یک فنر مسطح می‌پیچد و سپس به یک توپی متصل می‌شود و این توپی با اتصال کلیدی به شفت دستگاه متصل می‌شود و با اعمال نیروی الکتریکی به یک سیم پیچ الکترومغناطیسی، میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود.

نیروی مغناطیسی آن قدر قوی می‌باشد که فنر صاف را منحرف کند و آرمیچر را در یک شکاف هوای کوچک به صفحه آهنربا بکشد.

اصل ترمز مغناطیسی بر تبدیل انرژی جنبشی به انرژی حرارتی استوار است، هنگام فعال کردن ترمزها یک نیروی توقف چندین برابر نیرویی که ماشین را به حرکت در می‌آورد، فعال می‌شود.

زمان توقف ترمز مغناطیسی الکتروموتور

ترمز مغناطیسی الکتروموتور یک دلیل بسیار مهم دارد که دو عامل سبب ایجاد آن می‌شوند هنگامی است که یک سیم پیچ میدان مغناطیسی ایجاد شود و آرمیچر را به داخل بکشد که دو عامل نقش مهمی در این مسئله دارند اولین عامل مقدار چرخش در یک سیم پیچ است که تعیین می‌کند با چه سرعتی یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود.

عامل دوم شکاف هوا بوده که فضای میان آرمیچر و صفحه ترمز است زیرا خطوط مغناطیسی به سرعت در هوا تضعیف می‌شوند هر چه قطعه جاذب از سیم پیچ دور‌تر باشد مدت بیشتری طول می‌کشد تا آن قطعه بر شکاف هوا غلبه کرده و جذب شود.

کلام آخر

به پایان این مطلب رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص ترمز مغناطیسی الکتروموتورها در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از ان‌ها راهنمایی بگیرید.