مقالات آموزشی

تفاوت پروانه‌های پمپ آب خانگی چیست؟

تفاوت پروانه‌های پمپ آب خانگی چیست؟

پروانه پمپ آب خانگی از لحاظ تعداد پروانه و جنس پروانه و نوع پروانه با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام کارایی خاص خود را دارند.

پمپ های آب خانگی نیز متفاوت هستند و وابسته به نوع آن‌ها از یک پروانه خاصی استفاده می‌شود تا عملکرد کارایی بهتری داشته باشند.

پمپ‌های آب از لحاظ تعداد پروانه به پمپ تک پروانه، پمپ دو پروانه و پمپ چند پروانه تقسیم می‌شوند و پمپ‌های آب خانگی از لحاظ نوع به پروانه پمپ باز، پروانه پمپ نیمه باز، پروانه پمپ بسته، پروانه پمپ گردابی، پروانه پمپ برشی تقسیم می‌شوند؛ پروانه از لحاظ جنس پروانه به پروانه پلاستیکی و پروانه برنجی تقسیم می‌شوند.

در این مطلب می‌خواهیم درباره پروانه پمپ آب خانگی و انواع آن صحبت کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

پروانه‌های پمپ آب خانگی

انواع پمپ از لحاظ تعداد پروانه

تفاوت پمپ‌های تک پروانه، دو پروانه و چند پروانه از نظر آبدهی و توان موتور آنان می‌باشد که در ادامه انواع پمپ‌ها از لحاظ تعداد پروانه را بیان خواهیم کرد.

پمپ تک پروانه

پمپ‌های پروانه جزء پمپ‌های سانتریفیوژ محسوب می‌شوند که ایجاد نیروی گریز از مرکز بر سیال آن‌ها توسط پروانه‌ای که بر روی شفت نصب شده است، صورت می‌گیرد.

پمپ‌های تک پروانه می‌توانند در انواع مختلف و با کاربردهای مختلفی تولید شوند انواع پمپ‌های تک پروانه شامل پمپ‌های بشقابی، پمپ‌های جتی، پمپ‌های مستغرق پمپ‌های لجن کش و پمپ‌های کف کش می‌شود.

پمپ دو پروانه

پمپ‌های دو پروانه برای زمانی که مصرف کننده نیازمند میران هد و دبی بالاتری است مناسب می‌باشد پمپ‌های دو پروانه هنگامی استفاده می‌شوند که پمپ‌های تک پروانه قادر به تامین میزان ارتفاع و آبدهی مورد نیاز برای آبرسانی به تمام مجموعه را نداشته باشد و ایجاد فشار درون است این پمپ‌ها توسط پروانه صورت می‌گیرد که این امر باعث بازدهی به مراتب بالاتر پمپ‌های دو پروانه نسبت به پمپ‌های تک پروانه می‌شود.

پمپ چند پروانه

پمپ‌های چند پروانه جزء پمپ‌های سانتریفیوژ است که در صنایع مختلف کاربرد دارد برای مجتمع‌هایی که تعداد واحد آن‌ها زیاد است پمپ‌های دو پروانه‌ای نمی توانند میزان ارتفاع و آبدهی مورد نیاز پمپ تامین کنند، در نهایت باید از پمپ‌های چند پروانه‌ای با ایجاد سطح بالایی از مقدار آبدهی و ارتفاع نیاز مصرف کنندگان برآورد می‌کند استفاده کرد.

مکانیزم عملکرد پروانه‌ها در پمپ‌های چند پروانه با ورود سیال به پروانه‌ای انتقال آن پروانه بعدی فشار آن افزایش می‌یابد.

انواع پمپ آب خانگی

در قسمت فوق انواع پمپ را از لحاظ تعداد پروانه را معرفی کردیم، در این بخش از مقاله می‌خواهیم انواع پمپ احانگی را برای شما معرفی کنیم.

پروانه پمپ باز

پروانه پمپ باز دارای پره‌های است که از دو طرف آزاد و بدون پوشش است و چون بدون پوشش هستند ضعیف‌تر عمل می‌کنند و در پمپ‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر که زیر بار فشار کمی کار می‌کنند استفاده می‌شود این نوع پروانه‌ها می‌توانند مقداری جامدات را هم پمپاژ کنند.

پروانه پمپ نیمه باز

پروانه نیمه باز دارای یک صفحه محافظ است که استحکام مکانیکی آن را افزایش می‌دهد و طرف دیگر آن باز است عملکرد این نوع پروانه مابین پروانه باز و بسته است و به همین دلیل برای پمپ‌هایی با امروزه متوسط و مقدار کمی جامدات نرم مناسب هستند، در این نوع پروانه فاصله بین پره‌ها و محفظه کم است تا کارایی و عملکرد بهتری داشته باشند.

پروانه پمپ بسته

پروانه پمپ بسته از هر دو طرف بسته است و بالاترین استحکام را دارد این نوع پروانه دارای پیچیدگی بیشتر نسبت به سایر پروانه‌ها هستند و قیمت بالاتری دارند این نوع پروانه‌ها معروف‌ترین نوع برای استفاده در پمپ‌های بزرگ که مایعات تمیز را منتقل می‌کنند، به دلیل بسته بودن پره‌ها از هر دو طرف در برخورد با سیالات آلوده و جامدات مستعد گرفتگی هستند و ممکن است در کار اختلال ایجاد کند.

پروانه پمپ گردابی

پروانه‌های پمپ گردابی در ظاهر شبیه پروانه‌های نیمه باز هستند ولی بین پره‌ها فضای بیشتری دارند و عملکردشان نسبت به سایر پروانه‌های پمپ متفاوت است طراحی این مردانه‌ها به گونه‌ای است که برای مایعات آلوده حاوی مقداری جامد و ذرات ریز معلق در مایع مناسب است چون این پروانه‌ها همزمان با کشیدن مایع به داخل یک گرداب خلائی ایجاد می‌کند که مواد جامد را از پره‌ها دور می‌کنر و هر آسیب رسیدن به قطعات داخلی جلوگیری می‌کند. این نوع پروانه احتمال گرفتگی بسیار کم و قابلیت حمل جامدات را دارند.

 پروانه برشی

پروانه‌های برشی مانند پروانه‌های گردابی متناسب با مایعات آلوده حاوی جامدات طراحی شده اند امل در پره‌ها متفاوت است پره‌های پروانه برشی مثل قیچی تیز هستند و مواد جامد را قبل از ورود به پمپ خرد کره و از بین می‌برند، اگرچه بازدهی این نوع پروانه‌ها پایین است اما انتخاب خوبی برای فاضلاب‌ها و موادی است که باعث گرفتگی خطوط لوله می‌شوند.

پروانه‌های پمپ آب خانگی

انواع پروانه آب خانگی از لحاظ جنس

پمپ‌های پروانه در صنایع مختلفی و مصارف ساختمانی به کار می‌رود که با هدف آبدهی و افزایش فشار سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی از موارد کاربردی در ضریب بازدهی پمپ‌ها، پروانه پمپ است پروانه پمپ‌ها در جنس‌های مختلفی پلاستیکی، برنجی، استیل و چدن طراحی و تولید می‌شوند که هر کدام بنا بر شرایطی به کار می‌رود .

دو پمپ پر کاربرد

دو پمپ پروانه پر کاربرد یعنی پمپ پروانه پلاستیکی و پمپ پروانه برنجی در صنایع مختلف بیشترین کاربرد را نسبت به سایر پروانه پمپ‌ها دارند این دو نوع پمپ تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند که باعث تغییر موارد استفاده آن‌ها می‌شود پمپ‌های پروانه پلاستیکی و پمپ‌های برنجی باز ار لحاظ قابل بررسی هستند که در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

تفاوت کاربرد پمپ پروانه پلاستیکی با پمپ پروانه برنجی

یکی از موارد مهم تفاوت‌های بین پمپ پروانه پلاستیکی و پمپ پروانه برنجی در کاربرد آن‌ها است، پمپ پروانه پلاستیکی به دلیل سبک بودن، ارزان بودن، بهداشتی بودن بیشتر در مصارف خانگی استفاده می‌شوند.

پمپ‌های پروانه برنجی معمولا در صنایع مختلفی مانند انتقال سیالات سنگین حاوی مواد خورنده و جامد استفاده می‌شود که شامل پمپ‌های مستغرق و پمپ‌های صنعتی می‌شوند.

تفاوت پمپ پروانه پلاستیکی و برنجی در مواد قابل پمپاژ

پروانه‌ها و محفظه‌های پمپ پروانه برنجی هنگامی که در معرض مواد خورنده مانند آب دریا، فاضلاب و بسیاری از مواد شیمیایی قرار می‌گیرند به سرعت خورد شده و فرسایش می‌یابند اما در پمپ‌های پروانه پلاستیکی چنین مشکلی وجود ندارد.

پمپ‌های پروانه پلاستیکی قابلیت پمپاژ سیالاتی با PH مختلفی را دارند و در شرایطی که قصد انتقال سیالاتی غلیظ و مواد جامد و سنگین دارید پمپ‌های برنجی مناسب‌تر هستند؛ زیرا استحکام آن‌ها بیشتر از پمپ پروانه پلاستیکی است و به واسطه عبور مواد سنگین سفت یا تیز فرسوده و شکسته نمی شوند.

تفاوت تاثیر دمای سیال در پمپ پروانه پلاستیکی و پمپ پروانه برنجی

دمای سیال پمپاژ یکی از موارد مهم تفاوت‌های بین پمپ پروانه پلاستیکی و پروانه برنجی است، دمای سیال پمپاژ ممکن است به ۱۲۰ سانتی گراد برسد در این صورت به کار بردن پروانه پلاستیکی که جنس روتین آن‌ها تکنوپلیمرهایی است گزینه مناسبی نیست؛ زیرا مقاومت پایین پلاستیک در برابر گرمای بیش از حد سیال باعث تغییر در حالت و به مرور از بین رفتن کارایی آن می‌شود، بنابراین استفاده از پروانه برنجی گزینه بسیار مناسبی بوده و سیال وارد شده به محفظه پمپ بدون کوچکترین آسیب به پروانه پمپ پمپاژ می‌شود.

تاثیر جنس پروانه بر راندمان پمپ

پروانه برنجی وزن بیشتری نسبت به پروانه پلاستیکی دارد و این کمیت در بازدهی پمپ تاثیری دارد در واقع بالا بودن وزن پروانه شفت الکتروموتور‌ها و بلبرینگ به مرور زمان در خطر تغییر زاویه قرار می‌گیرند و این باعث مختل شدن عملکرد پمپ و نهایتا تاثیر منفی در راندمان پمپ می‌سود بنابراین برای استفاده پمپ برای مصارف خانگی ممکن است در طول شبانه و روز صد بار خاموش و روشن شود‌ بنابراین توصیه می‌کنیم برای مصارف خانگی از پروانه پلاستیکی استفاده شود.

یکی از نکات مهم در مقایسه با پروانه پمپ پلاستیکی و پروانه پمپ برنجی میزان آبدهی و ارتفاع آبرسانی می‌باشد، پمپ‌های پروانه برنجی نیروی گریز از مرکز بیشتری بر سیال نسبت به پمپ پروانه پلاستیکی وارد می‌کند و همین امر باعث افزایش چشمگیر راندمان پمپ از لحاظ میزان دبی و هد می‌شود.

استفاده از هر کدام از پمپ‌های پروانه پلاستیکی و پروانه برنجی به شرایط محیطی مصرف کننده، دمای سیال مورد پمپاژ، نوع سیال و موارد موجود در آن بستگی دارد.

پروانه‌های پمپ آب خانگی

تاثیر جنس پروانه در اتر کاویتاسیون

کاویتاسیون بیشترین اثر خود را بر فلزات می‌گذارد و باعث ساییدگی، خوردگی و تخریب آن‌ها می‌شود از بین پمپ‌های پروانه برنجی و پروانه پلاستیکی این پمپ برنج است که متحمل اسیب زیادی تحت اثر پدیده کاویتاسیون بر پروانه و دیگر قطعات داخلی محفظه می‌شود و پروانه‌های پلاستیکی در برابر کاویتاسیون آسیب کمتری می‌بینند.

کلام آخر

به پایان این مطلب رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص پروانه پمپ آب خانگی و تفاوت پروانه پمپ آب خانگی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها مشاوره بگیرید، همچنین می‌توانید برای خرید پروانه پمپ آب به صفحه فروشگاهی ما مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید سوالات و ابهامات خود در خصوص تفاوت پروانه پمپ آب خانگی در کادر زیر بنویسید تا در اسرع وقت کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.