مقالات آموزشی

دلایل خاموش و روشن شدن زیاد پمپ آب

دلایل خاموش و روشن شدن زیاد پمپ آب

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که ناگهان صدای تیک تاک بی وقفه پمپ آب آرامش و سکوت منزلتان را بر هم بزند. از آن جایی که پمپ آب وسیله ای است برای افزایش فشار آب، در برخی مواقع ممکن است چراغ اتومات دستگاه با فاصله زمانی کوتاه خیلی سریع تر از حالت استاندارد خاموش و روشن شود. این خاموش و روشن شدن های مکرر علاوه بر آن که آزاردهنده است می‌تواند مشکلاتی را از افزایش مصرف برق گرفته تا نشت پمپ را به همراه داشته باشد .
از این رو یافتن دلایل خاموش و روشن شدن زیاد پمپ می‌تواند جلوی بروز این مشکلات را بگیرد. البته با توجه به این که علت خاموش و روشن مکرر به دلایل فنی و یا حتی دلایل ساده تری مرتبط است به همین خاطر دانستن این دلایل می‌تواند شما را در امر عیب یابی پمپ یاری کند. در این مقاله همراه ما باشید تا دلایل خاموش و روشن شدن زیاد پمپ را بررسی کنیم.

دلایل خاموش و روشن شدن زیاد پمپ آب
پمپ بی قرار، پایان خاموش و روشن شدن مکرر پمپ

یکی از مشکلات رایجی که بسیاری با آن رو به رو هستند، خاموش و روشن شدن زیاد پمپ آب است که بروز آن می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. گفتنی است این مشکل نه تنها آرامش شما را سلب مي‌کند، بلکه با هر بار خاموش و روشن شدن پمپ مصرف برق به طور قابل توجهی افزایش یافته و در نهایت عمر آن کاهش می یابد، به طوری که با هر بار خاموش و روشن شدن استهلاک پمپ افزایش خواهد یافت و ممکن است باعث نشت در لوله ها و بروز مشکلات دیگری در سیستم لوله کشی شود. اما با عیب یابی و آگاهی از دلایل آن میتوان به داستان خاموش و روشن شدن های مکرر پمپ پایان داد.

دلایل خاموش و روشن شدن زیاد پمپ

زمانی که پمپ آب با خاموش و روشن های بیش از حد رو به رو مي‌شود میتوان گفت احتمال وارد شدن آسیب های جدی به پمپ بسیار بالا خواهد بود. در این بخش قصد داریم تا دلایل و عواملی که در بروز این مشکل دخیل هستند را مورد بررسی قرار دهیم:

خرابی در بخش اتومات پمپ

اگر پمپ آب را از نزدیک دیده باشید متوجه ست کنترل و یک کلید اتومات بر روی بدنه ی آن می شوید. پس از نصب پمپ از طریق بخش اتومات می‌توان زمان بندی پمپ را تنظیم نمود. اما تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون نوسانات برق، عملکرد کلید اتومات دچار اختلال شده و در نهایت منجر به خاموش و روشن شدن های مکرر پمپ خواهد شد. از این رو بررسی این بخش و برق رسانی دستگاه می‌تواند شما را در امر عیب یابی یاری کند.

سوراخ شدن تیوپ منبع تحت فشار

تیوپ منبع تحت فشار در پمپ آب نقش عامل کمکی را برعهده دارد که موظف است از بروز روشن و خاموش شدن بیش از حد پمپ جلوگیری کند. در واقع می‌توان گفت تیوپ منبع تحت فشار حساس و به شدت آسیب پذیر است به طوری که پارگی و یا سوراخ شدن آن می‌تواند موجب شود تا وظیفه خود را به درستی انجام ندهد و قطعا به پمپ آب آسیب جدی وارد خواهد کرد.

خرابی یا نصب نبودن شیر یک طرفه در خروجی پمپ

از آن جایی که پمپ آب موظف است انتقال آب به تمامی نقاط منزل را انجام دهد، در این فرآیند شیر یک طرفه نقش موثری در پمپاژ آب ایفا مي‌کند. به طوری که آب را به سمت جلو هدایت کرده و از بازگشت آب جلوگیری مي‌کند. در این حالت است که پمپ با وجود شیر یک طرفه به طور مداوم روشن و خاموش نمي‌شود. اما در صورتی که این نوع شیر در پمپ نصب نگردد و یا خراب باشد آب به دلیل نیروی جاذبه زمین به سمت پایین حرکت کرده و به پمپ باز می‌گردد که موجب خاموش و روشن شدن مدام پمپ خواهد شد. از این رو نصب کردن شیر یک طرفه در خروجی و یا تعمیر آن در صورت خرابی می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

دلایل خاموش و روشن شدن زیاد پمپ آب
وجود نشتی در لوله ها

منبع به فشار مناسبی در داخل خود نیاز دارد. در صورتی که این فشار کاهش یابد پمپ در تلاش خواهد بود تا این افت فشار را جبران نماید. نشتی در منبع پمپ از عواملی است که می‌تواند موجب افت فشار داخل منبع و عملکرد نادرست کلید تنظیم فشار شود. سوراخ شدن لوله هایی که آب داخل آن در جریان است می‌تواند فشار داخل منبع را با افت قابل توجهی مواجه کند. به طوری که پمپ در تلاش خواهد بود تا به قسمت نشتی و کم آب، آب برساند و در نهایت موجب خاموش و روشن شدن زیاد پمپ شود.

مستهلک شدن پروانه پمپ

پروانه پمپ در این دستگاه نقش یک بال را بازی کرده و آب را به سمت جلو هدایت مي‌کند. اما پروانه تحت تاثیر عواملی به شدت آسیب پذیر است. گرمای زیاد و پدیده کاویتاسیون به عنوان دو دلیل مهم در خرابی و آسیب دیدن پروانه پمپ مطرح می شوند. این در حالی است که آب خیلی داغ به پروانه پمپ به ویژه پروانه ای از جنس پلاستیک آسیب وارد مي‌کند و از طرف دیگر وقوع پدیده کاویتاسیون باعت ایجاد حباب های هوا در آب مي‌شود. این حباب ها می‌توانند به پروانه های فلزی همچون استیل، برنجی و چدنی آسیب وارد کنند. با این حال در صورت مستهلک شدن پروانه پمپ بخشی از آب در داخل محفظه پمپ باقی خواهد ماند و همین امر می‌تواند باعث روشن و خاموش شدن مکرر پمپ شود.

وجود هوا داخل لوله ها

گفتنی است حد معینی برای فشار آّب داخل منبع پمپ در نظر گرفته مي‌شود. عده ای بر این باورند که وجود فشار بالا داخل پمپ عملکرد را بهبود مي‌بخشد، در حالی که اینطور نیست. در زمانی که هوا در داخل لوله یا منبع پمپ حضور داشته باشد پمپ با یک فشار بسیار بالایی رو به رو مي‌شود که بیشتر از مقدار استاندارد است. از این رو هوای داخل لوله به پمپ فشار وارد مي‌کند و پمپ نیز به صورت مداوم خاموش و روشن خواهد شد.

کم باد شدن منبع آب

اغلب پمپ ها از یک منبع بزرگ از جنس پلاستیک برخوردارند که به منظور انتقال آب در زمان افت فشار آب مورد استفاده قرار می گیرند. گفته مي‌شود این منبع میزان معینی از آب را درون خود نگه می‌دارد. اما کم باد شدن این منبع میتواند دردسرساز باشد به طوری که به عنوان یکی از دلایل خاموش و روشن شدن زیاد پمپ معرفی مي‌شود. کم باد شدن منبع آب به دلایل زیادی همچون نشتی هوا، عیب در شیر هوا و بروز مشکل در پر کن اتوماتیک اتفاق می افتد. گفته مي‌شود در زمان کم باد شدن منبع، پمپ با سرعت بالایی آب را از منبع تخلیه نموده و زودتر خاموش مي‌شود. اما به دلیل کمبود فشار مجدد پمپ روشن خواهد شد و این روند به صورت مداوم تکرار مي‌شود.

دلایل خاموش و روشن شدن زیاد پمپ آب
راهکارهایی برای جلوگیری از خاموش و روشن شدن زیاد پمپ

پس از آن که دلایل خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب را مورد بررسی قرار دادیم، می‌خواهیم در این بخش به صورت مختصر راهکارهایی را به منظور جلوگیری از بروز این مشکل ارائه دهیم.
• نصب رگولاتور فشار به منظور جلوگیری از فشار بیش از حد استاندارد
• انتخاب پمپ مناسب با قدرت و ظرفیت مطلوب و متناسب با سیستم لوله کشی و نیاز شما
• انجام سرویس منظم در فواصل زمانی مشخص به منظور شناسایی و رفع مشکلات در پمپ
• بهره مندی از محافظ برق به دلیل وجود نوسانات برق
• عایق بندی لوله های آب سرد و گرم به منظور کاهش مصرف انرژِی
• استفاده از شیرهای کم مصرف
• بررسی نشتی در لوله ها و شیرهای آب

نتیجه گیری

به طور کلی نصب پمپ آب و استفاده از آن یک راه حل اساسی برای ساختمان هایی که با مشکل کمبود فشار آب مواجه هستند، می‌باشد. اما در برخی موارد چراغ اتومات دستگاه خیلی سریع تر از حالت استاندارد خاموش و روشن مي‌شود که تحت تاثیر عوامل مختلفی است. خاموش و روشن شدن های مکرر پمپ در کنار آزاردهنده بودن می‌تواند به پمپ آسیب های جدی وارد کند و عمر آن را کاهش دهد. در این مقاله سعی کردیم با بررسی دلایل روشن و خاموش شدن زیاد پمپ و ارائه راهکارهایی شما را در این امر یاری کنیم . امیدواریم برایتان مفید واقع شود.