مقالات آموزشی

راه اندازی الکتروموتور- روش‌های راه اندازی الکتروموتور

مقالات فروشگاه پویان

راه اندازی الکتروموتور با روش‌های مختلفی امکان پذیر است، در این روش‌ها باید نهایت دقت و حوصله را خرج داد تا راه اندازی الکترموتور به صحیح‌ترین شکل ممکن انجام شود.

با توجه به قیمت الکتروموتور و نقش مفیدی که در صنایع مختلف دارد اگر به درستی راه اندازی نشود احتمال ایجاد خسارات و آسیب دیدگی موتور و سایر تجهیزات وجود دارد بنابراین راه اندازی صحیح الکتروموتور بسیار اهمیت دارد.

در این مطلب می‌خواهیم درباره راه اندازی الکتروموتور و روش‌های آن صحبت کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

روش‌های راه اندازی الکتروموتور

راه اندازی صحیح الکتروموتور سبب عملکرد صحیح دستگاه و سایر تجهیزات و افزایش عمر مفید آن می‌شود و عدم راه اندازی صحیح الکتروموتور آسیب‌هایی را برای موتور به دنبال دارد که مهم‌ترین آن خرابی کل تجهیزات است به همین دلیل قصد داریم در این بخش از مقاله شما را با روش‌های راه اندازی الکتروموتور آشنا کنیم، روش‌های راه اندازی الکترموتور شامل موارد زیر می‌شود:

راه اندازی مستقیم

راه اندازی مستقیم الکتروموتور به این معنی است که موتور به صورت مستقیم به منبع تغذیه متصل است و هیچ تجهیزی بین این دو قرار نمی گیرد، به این روش تک ضرب نیز می‌گویند و برای کاربردهایی که گشتاوری کمی در هنگام راه اندازی دارند مناسب می‌باشند، به طور کلی از این روش برای راه اندازی الکتروموتورها تک فاز و سه فاز کوچک تا متوسط استفاده می‌شود.

روش راه اندازی مستقیم برای موتورهایی که به صورت مرتب روشن و متوقف می‌شوند استفاده می‌شود و همچنین در این روش از یک سیستم کنترل شامل کنتاکتور و یک محافظ اضافه بار استفاده می‌شود که کنتاکتور در این سیستم مانند یک کلید قطع و وصل عمل می‌کند در حقیقت این روش یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای راه اندازی الکتروموتور است.

مزایای راه اندازی مستقیم الکترموتور

  • ساده و مقرون به صرفه
  • شروع به کار ایمن
  • عیب یابی آسان
  • بیشترین گشتاور ممکن در هنگام شروع

 

راه اندازی اتوترانسفورماتور

راه اندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور روش دیگری برای کاهش جریان هجومی در هنگام راه اندازی موتور است، در این روش یک تراتسفورماتور خودکار به صورت سری با موتور جفت می‌شود و تا ولتاژ کامل را در حدود 50 تا 80 درصد ولتاژ کامل در هنگام شروع به کار موتور کاهش می‌دهد و هنگامی که موتور به سرعتی معین برسد ولتاژ کامل را به آن اعمال می‌کند.

در راه اندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور ولتاژ ورودی کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه جریان هجومی و فشار روی موتور و سایر تجهیزات متصل به آن به حداقل برسد این روش برای موتورهای بزرگ با بار اینرسی بالا استفاده می‌شود.

مزایای راه اندازی اتوترانسفورماتور

  • کاهش جریان روتور قفل شده

راه اندازی سافت استارتر

راه اندازی الکترموتور با سافت استارتر که یک وسیله الکترونیکی است که به تدریج ولتاژ اعمال شده به موتور در هنگام راه اندازی را افزایش می‌دهد و در نهایت شتاب نرم و کنترل شده‌ای برای الکتروموتور ایجاد می‌کند، این امر با استفاده از نیمه هادی‌ها که ولتاژ و جریان اولیه موتور را کنترل می‌کنند انجام می‌شود.

در روش راه اندازی الکتروموتور با سافت استارتر ولتاژ و گشتاور موتور به تدریج افزایش می‌یابد در الکتروموتور بدون فشار ناشی از جریان هجومی اولیه به سرعت لازم می‌رسد.

از این روش در کاربردهایی مانند سیستم‌های نوار نقاله، پمپ آب و کپرسورها که نیاز به راه اندازی نرم و ملایمی دارند استفاده می‌شود.

مزایای راه اندازی سافت استارتر الکتروموتور

  • راه اندازی نرم الکتروموتور
  • ضربه چکشی آب کمتر
  • بدون پالس جریان
  • کاهش جریان روتور قفل شده به میزان مورد نیاز

 راه اندازی ستاره- مثلث

روش راه اندازی ستاره- مثلث الکتروموتور که به آن روش مثلث یا دو ضرب نیز می‌گویند، این روش بیشتر برای راه اندازی موتورها با اندازه متوسط تا بزرگ به کار می‌رود، هدف اصلی این روش کاهش جریان راه اندازی است به همین دلیل برای راه اندازی موتور از اتصال سیم پیچ ستاره‌ای استفاده می‌کنیم و پس از اینکه الکتروموتور به سرعت معین رسید اتصالات را به پیکر بندی مثلث تغییر می‌دهیم.

گشتاور و جریان راه اندازی در حالت ستاره یو سوم حالت مثلث می‌باشد توان هم تقریبا به همین میزان کاهش می‌یابد به طور کلی اگر موتور تحت بار راه اندوزه شور سربندی ستاره‌ای گشتاور لازم را تامین نمی کند در این روش باید موتور بدون بار استارت شود در غیر این صورت احتمال اینکه سیم پیچ تحت فشار سوخته و موتور از کار بیوفتد زیاد است.

روش ستاره- مثلث با کاهش ولتاژ در هنگام راه اندازی جریان هجومی و تنش‌های مکانیکی موتور را کاهش می‌دهد و برای کاربردهایی که بار اینرسی بالایی دارند مناسب است.

مزایای راه اندازی ستاره- مثلث الکتروموتور

  • کاهش جریان روتور قفل شده تا حدود یک سوم

راه اندازی الکترموتور با درایو اینورتر

راه اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر نسبت به سایر روش‌ها سخت‌تر می‌باشد در این روش سرعت و گشتاور موتور را با تغییر فرکانس و ولتاژ کنترل می‌کنند.

درایوها ابتدا برق ورودی جریان متناوب را به برق جریان مستقیم تبدیل می‌کند و سپس فرکانس و ولتاژ به اندازه نیاز تغییر پیدا می‌کند، علاوه بر این کنترل سرعت و گشتاور موتور در مصرف برق هم صرفه جویی می‌شود از این روش معمولا در کاربردهایی که نیاز به کنترل دقیق سرعت‌ بهره وری انرژی و کاهش تنش‌های مکانیکی استفاده می‌شود.

مزایای راه اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر

  • بدون پالس جریان
  • کاهش مصرف برق
  • قابل استفاده برای تغذیه مداوم موتور
  • برای چپ گرد و راست گرد کردن موتور نیازی به کنتاکتور نیست.
  • عدم نیاز به بانک خازنی
  • کاهش جریان روتور قفل شده به میزان مورد نیاز
  • هزینه بهره برداری کاهش می‌یابد.
  • امکان دستیابی به فرکانس بالا
  • گشتاور و راه اندازی بالایی دارد.

از موتور محافظت می‌کند و نیاز به تجهیزات حفاظتی دیگری نیست.

راه اندازی با اضافه کردن مقاومت

در این روش راه اندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت یک یا چند مقاومت خارجی را به صورت سری با سیم پیچ‌های الکترموتور قرار می‌دهن تا در هنگام راه اندازی جریان هجومی را محدود کنند.

با شتاب گرفتن موتور مقاومت نیز از مدار حذف می‌شود تا ولتاژ رز ترمینال‌های الکتروموتور اعمال شود از این روش برای موتورهای کوچک یا کاربردهایی که نیاز به گشتاور راه اندازی کمی دارند استفاده می‌شود.

کلام آخر

به پایان این مطلب رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص روش‌های راه اندازی الکتروموتور در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.