مقالات آموزشی

شست و شوی الکتروموتور- آموزش شست و شوی الکتروموتور

مقالات فروشگاه پویان

شست و شوی الکتروموتورها یکی از اقدامات مهمی است که شما برای حفظ عملکرد بهینه و افزایش طول عمر این دستگاه به طور منظم باید انجام دهید.
عوامل مختلفی در آلودگی الکتروموتورها نقش دارند و وجود آلودگی سبب عدم عملکرد درست الکتروموتورها می‌شود و موتور را بیش از حد گرم می‌کند شست و شوی اصولی و منظم الکتروموتورها می‌تواند از مشکلات احتمالی جلوگیری کند و آلودگی‌های موجود در این موتور‌ها را رفع نماید.
در این مطلب می‌خواهیم درباره شست و شوی الکتروموتورها و عوارض عدم تمیز کردن الکتروموتورها صحبت کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.
شست و شوی الکتروموتور
الکتروموتورها در صنایع مختلفی کاربرد دارد و در بخش‌های مختلف و عملکرد اصلی یک دستگاه کارایی دارند اما با گذشت زمان و حجم از گیل ا خاک الکتروموتورها کثیف می‌شوند اما در صورت ماندن چربی و آلودگی ممکن است عملکرد موتور دچار اختلال شود.
بسته به محیطی که الکتروموتورها وجود دارند چربی‌ها و جرم‌های آن‌ها نیز متفاوت است هر چه رطوبت و غبار در هوا بیشتر باشد جرمگیری الکتروموتورها نیز بیشتر خواهد بود این جرم‌ها سبب خشک شدن قسمت‌های مختلف موتور می‌شود و از خنک شدن آن جلوگیری می‌کند.
بنابراین برای جلوگیری از اخلال در عملکرد الکتروموتورها باید آن‌ها را به صورت مرتب شست و شو دهید تا از جرم‌ها و آلودگی و چربی‌ها تمیز شوند.
آموزش شست و شوی الکتروموتور
مراحل شست و شوی الکتروموتور شامل موارد زیر می‌شود:
• برای شست و شوی الکتروموتور در وهله اول باید برق موتور را قطع کنید و آن را از محل نصب جدا نمایید شما باید تمام پیچ و مهره‌های که موتور را در جای خود نصب کرده است را باز کنید و برای اطمینان از عدم وجود بار الکترونیکی در موتور با مولتی متر تست کنید.
• در مرحله دوم باید اتصالات ترمینال را جدا کرده و تمامی پل‌ها را جدا کنید.
• سپس باید محافظ پروانه را جدا کنید، در یک طرف موتور شفت قرار گرفته و در طرف دیگر پروانه قرار دارد، پیچ‌های محافظ پروانه را باز کنید و محافظ را جدا کنید.
• در این مرحله باید پروانه فن را با دقت و به آرامی از انتهای شفت موتور جدا کنید.
• براکت پشتی موتور را باید باز کنید و پیچ‌های براکت که در انتهای موتور هستند را جدا کنید.
• براکت جلوی موتور را باز کنید، پیچ‌های براکت سمت شفت را نیز باز کنید.
• وضعیت سیم پیچ‌ها را بررسی کنید، پس از خارج کردن روتور وضعیت سیم پیچ‌ها را بررسی کنید اگر سیم پیچ‌ها سوخته باشد باید آن را تعویض کنید.
• پوسته را تمیز کنید، پوسته موتور را با دستمال و خلال‌های مخصوص شست و شو دهید و در صورتی که زنگ زدگی دارند از سنباده استفاده کنید.
• سپس باید روتور را تمیز کنید، در صورتی که چربی یا آلودگی بر روی موتور مشاهده کردید با استفاده از سنباده نرم آن را باید تمیز کنید در هنگام تمیز کردن روتور بلبرینگ‌ها را نیز بررسی کنید اگر خراب بودند آن‌ها را تعویض و روانکاری کنید.
• در این مرحله باید سیم پیچ موتور را شست و شو دهید با استفاده از یک دستمال و محلول‌های چربی گیر سیم پیچ‌های موتور را شسته و چربی‌ها از روی آن پاک کنید اما نباید ماده شوینده را به صورت مستقیم بر روی سیم پیچ‌ها نریزید و حتما آن‌ها را خشک کنید.
• در این مرحله باید موتور را مجدد اسمبل بزنید و براکت‌ها ضربه بزنید، ابتدا تمام قطعات را جدا کنید و براکت‌ها را در محل خود قرار دهید و به وسیله یک چکش با روکش نرم به آرامی روی آن ضربه بزنید تا به پوسته برخورد کند، این عمل را برای هر دو براکت انجام دهید تا از محکم بودن آن‌ها و قطعات داخل موتور اطمینان حاصل کنید، سپس پیچ‌های براکت را ببندید.
• چرخش شفت را بررسی کنید، اگر همه قطعات به درستی نصب شده باشند شفت موتور به راحتی می‌چرخد اما اگر به راحتی نچرخند ممکن است نصب براکت‌ها به درستی انجام نشود یا روتور با قطعه‌ای درون موتور درگیر است.
• سیم‌های ترمینال را مجدد وصل کنید، سیم‌ها و پل‌های ترمینال را مجددا متصل کنید.
عواقب عدم شست و شوی الکتروموتور
عدم شست و شو الکتروموتور عواقبی را به دنبال دارد که در این بخش آن‌ها را بیان خواهیم کرد.
• کاهش کارایی: گرد و غبار و آلودگی می‌تواند باعث افزایش مقاومت در برابر چرخش موتور شود و در نهایت باعث کاهش سرعت موتور، افزایش مصرف انرژی و کاهش راندمان می‌شود.
• افزایش خطر خرابی: گرد و غبار و آلودگی می‌تواند باعث ایجاد قوس الکتریکی یا اتصال کوتاه شود و این امر باعث خرابی موتور خواهد شد.
• افزایش دما: گرد و غبار و آلودگی می‌تواند جریان هوا را در اطراف موتور مسدود کند و باعث افزایش دمای موتور خواهد شد و می‌تواند به سیم پیج‌ها و سایر اجزای موتور آسیب بزند.
عوارض تمیز نکردن الکتروموتور
عوارض تمیز نکردن الکتروموتور شامل موارد زیر می‌شود:
• کاهش عمر موتور: گرد و غبار و آلودگی باعث سایش اجزای موتور و در نهایت کاهش کاهش عمر موتور خواهد شد.
• خطرات ایمنی: گرد و غبار و آلودگی سبب ایجاد خطرات ایمنی مانند آتش سوزی یا انفجار می‌شود.
• افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری: تمیز کردن موتور هزینه بر است اما اگر موتور به دلیل عدم تمیز کردن دچار خرابی شود هزینه تعمیر و نگهداری نیز بیشتر است.
نکاتی درباره شست و شوی الکتروموتورها
مهم‌ترین نکاتی که در هنگام شست و شوی الکتروموتورها باید به ان توجه کنید عبارتند از:
• نصب فن خنک کننده موتور
الکتروموتورها دارای مقاومت هستند و هنگام عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ‌های آن اندکی از این انرژی الکتریکی به صورت حرارت تلف می‌شود و هسته آهنی و پوسته فلزی آن در معرض میدان مغناطیسی قرار دارد از همین رو مقداری از انرژی الکتریکی در موتور به صورت تلفات هسته از بین می‌رود.
تلفات اهمی و تلفات هسته باعث افزایش دمای الکتروموتور می‌شود این افزایش دما در عملکرد الکتروموتور اختلال ایجاد می‌کند بنابراین باید حرارت تولید شده در درون الکتروموتور به خارج از آن هدایت شود و هوای درون موتور تهویه شود.
تهویه الکتروموتورها توسط فن پروانه انجام نی شود بدین صورت که روی محور روتور فن‌هایی تعبیه می‌شود که هنگام کار موتور جریان هوا را به داخل موتور هدایت می‌کند و آن را خنک می‌کند.
• سرویس‌های هفتگی الکترموتور
وجود گرد و خاک و رطوبت هوا باعث می‌شود که قسمت‌های داخلی و خارجی الکترموتور به مرور زمان جرم بگیرند، جرم‌های موجود در الکتروموتور موجب خشکی یاتاقان می‌شوند و در نهایت موتور خنک نخواهد شد؛ برای کاهش خرابی الکتروموتور باید به طور منظم تمیز شوند علاوه بر این موجب افزایش طول عمر مفید موتور نیز می‌شود.
در سرویس‌های هفتگی باید بدنه خارجی الکتروموتور را بررسی کنید و قبل از راه اندازی مجدد با حرکت دادن فن‌ها از سلامت آن‌ها مطمئن شوید، پوسته را نیز حتما تمیز کنید.
همچنین پس از راه اندازی مقدار جریان ولتاژ را کنترل کنید و اگر عیبی در الکتروموتور مشاهده کردید آن را خاموش کنید و عیب را رفع کنید، در سرویس‌های هفتگی باید قسمت‌های خارجی، یاتاقان، بوش و بلبرینگ را بررسی کنید و در صورت مشاهده سر و صدا در بلبرینگ‌ها آن را تعویض کنید.
• شستشوی الکتروموتور
در سرویس‌های سالانه الکتروموتور باید کاملا شستشو شود و براساس دفترچه راهنما قطعات خراب تعویض گردد، همچنین روغن کاری و گریس کاری انجام شود، برای شستشوی الکتروموتور باید تمام قطعات موتور را جدا کنید و با فشار کمپرسور گرد و خاک را بگیرید، سپس قطعات را داخل یک تشت قرار دهید و آن‌ها را با آب گرم شستشو دهید، اگر قطعات بیش از حد چربی دارند با محلول‌های چربی زدا آن‌ها را شستشو کنید.
روغن کاری الکتروموتور
برای کاهش اصطکاک در یاتاقان، بلبرینگ‌ها و بوش‌ها باید دینام را روغن کاری کنید برای این کار باید از والولین و گریس استفاده کنید.
روغن کاری الکتروموتور با گریس
گریس ماده جامدی است که از روغن معدنی و صابون‌های صنعتی با مواد شیمیایی مختلف ترکیب شده است، گریس در مواقعی که دمای کار زیاد نیست به کار می‌رود و برای روغن کاری بلبرینگ‌ها و یاتاقان از آن استفاده می‌شو، گریس‌ها سبب کاهش اصطکاک یاتاقان‌ها و بلبرینگ‌ها آن‌ها را در مقابل زنگ زدگی، ضربات ناگهانی و فشار زیاد محافظت می‌کند.
روغن کاری الکتروموتور والولین
والولین‌ها نوعی گریس مقاوم است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای ویژگی‌هایی مانند ضد آب، پایداری حرارتی، اکسیداسیون، زنگ زدگی و فرسایش است، والولین برای انواع مختلف یاتاقان و بلبرینگ‌ها با دمای کمتر از ۱۰۰ درجه سلسیوس مناسب است.
گریس والولین تا حدودی نیمه مایع است بیشتر به جامد شبیه است به همین دلیل برای روانکاری مجدد قطعه‌ها مناسب نیست، به همین دلیل برای جلوگیری از اثرات شدید آب، رطوبت و دما بر روی قطعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
روغن موتور
روغن موتور به صورت مایع با غلظت مختلف برای کاربردهای متفاوت ساخته می‌شود و از آن برای روغن کاری یاتاقان و بوش‌ها استفاده می‌شود، روغن موتور را در ظرف لوله دار مخصوصی که روغندان نام دارد پر می‌کنند و با استفاده از آن موتور را روغن کاری می‌کنند.

کلام آخر
به پایان این مطلب رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره شست و شوی الکتروموتورها در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.