مقالات آموزشی

شش نشانه شغل بد که باید استعفا دهید

مقالات فروشگاه پویان

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا به جای اشتیاق برای شروع روز در محیط کار، بیشتر به فکر پایان آن هستید؟ چرا با وجود درآمد و حقوق، همچنان احساس فرسودگی و از دست دادن انگیزه و اشتیاق دارید؟ اگر این احساسات را در زمان کار تجربه کرده اید، باید بگوییم که احتمالا در یک محیط کاری مخرب قرار دارید. محیطی که نه تنها جایی برای رشد و پیشرفت ندارد، بلکه باعث کاهش بازدهی شما شده و در نهایت منجر به استعفا می شود. علاوه بر این، چنین محیطی ممکن است آسیب های جدی به سلامت روان و جسم شما وارد کند. در این مقاله قصد داریم با اشاره به شش نشانه شغل مخرب، به شما بگوییم که اگر آن ها را در محیط کاری خود تجربه می کنید، وقت آن رسیده است که به فکر استعفا و تغییر باشید!
شش نشانه شغل مخرب که باید استعفا دهید
برای اینکه بتوانید تشخیص دهید آیا در یک محیط کاری مخرب قرار دارید یا نه، باید به تأثیری که جو آن محیط بر بهره وری و انگیزه شما می گذارد، توجه کنید. محیط کاری مخرب می تواند تأثیرات مخربی بر عملکرد و روحیه شما داشته باشد.در ادامه، به شش نشانه مهمی اشاره خواهیم کرد که وجود آن در محیط کار ممکن است منجر به استعفای شما از این محیط شود.
1. محدودیت در مسیر پیشرفت شغلی
در یک محیط کاری، وجود فرصت های رشد و پیشرفت شغلی اهمیت زیادی دارد .اگر شغل فعلی شما هیچ کمکی به رشد و پیشرفت شما نکرده و فرصتی برای یادگیری و تقویت مهارت ها فراهم نمی کند و از طرفی شما را با چالش های جدیدی رو به رو نمی کند، این نشانه خوبی است که باید به فکر بررسی جدی وضعیت خود در این محیط کاری باشید. در این صورت، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به دنبال فرصت های جدید و چالش برانگیزتری باشید.
2. نبود علاقه و انگیزه
همیشه نباید به دنبال یک نشانه و دلیل بزرگ در محیط کارتان برای استعفا از آن باشید. بعضی اوقات این بی علاقگی و بی انگیزگی خود شماست که باعث می شود شغلتان به اندازه روزهای اول کاری، شما را هیجان زده نکند و حتی در برخی موارد اشکتان را در بیاورد. اکثر افراد در محیط کاری خود به این نتیجه پی می برند که کارشان آنطور که می خواستند لذت بخش نیست. در چنین شرایطی بهتر است شغلی را پیدا کنید که حس علاقه و انگیزه را در شما ایجاد کند.
3. چالش های اخلاقی
یکی از نشانه هایی که می تواند شما را در استعفا دادن از شغلتان مصمم تر کند، وجود چالش های اخلاقی در محیط کاریتان است. این چالش ها علاوه بر این که به اعتبار حرفه ای شما خدشه وارد می کند می تواند تاثیرات منفی بر روی سلامت روان شما نیز بگذارد. از جمله چالش های اخلاقی در یک شغل مخرب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• تبعیض
یکی از رایج ترین چالش های اخلاقی در محیط های کاری، تبعيض و نابرابری از جنبه های مختلف است که موجب از بین رفتن اعتماد و کاهش انگیزه در کارکنان می شود.
• فشار کاری بیش از اندازه
اغلب کارفرمایان بدون در نظر گرفتن توانایی های کارکنان خود حجم کاری بیش از حدی را به آنها تحمیل می کنند و همین امر می تواند به کاهش بهره وری و فرسودگی شغلی منتهی شود.
• رفتارهای غیر اخلاقی
فرقی نمی کند به صورت کلامی باشد یا فیزیکی اینگونه رفتارهای غیر اخلاقی آسیب های بزرگی را بر سلامت روان فرد وارد می کند.
• عدم رعایت حریم شخصی
در محیط های کاری منفی مدیران انتظار دارند تا کارمندان در ساعات کاری کارهای شخصی خود را انجام دهند و یا بدون توجه به حریم شخصی از آنها بخواهند اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارد.
4. سلامت روان و احساسات
یکی از مهمترین نشانه هایی که به شما می گوید زمان ترک شما از این محیط کاری مخرب فرا رسیده، به خطر افتادن سلامت روان و احساسات شماست. درست است که استرس در هر شغلی طبیعی است اما اگر میزان آن به اندازه ای باشد که شما را دائما نگران کند و یا اینکه موجب ترس و وحشت شما برای رفتن به سرکار شود، می تواند یک زنگ خطر جدی برای شما باشد. محیط کاری سالم محیطی است که از سلامت روان و احساسات کارمندان حمایت شود و اولویت اصلی آن سلامت کارمندان باشد. از این رو اگر در محیط کاری خود استرس مداوم دارید، ادامه دادن در این شغل کار اشتباهی است.
5. فرهنگ سازمانی منفی
در محیط کاری که فرهنگ سازمانی منفی حکم فرما باشد ، می تواند رقابت های ناسالم و بی اعتمادی را در آن شکل دهد. این در حالی است که رقابت های ناسالم و مخرب میان کارمندان می تواند فضای سردی را در محیط کار ایجاد کند و از طرفی عدم اعتماد در این محیط باعث عدم امنیت و ایجاد حس نگرانی در میان کارمندان می شود. با این وجود اگر با چنین فرهنگ سازمانی کار می کنید باید به فکر تغییر باشید.
6. عدم تعادل میان کار و زندگی شخصی
اگر نتوانید میان کار و زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنید باید بگوییم در یک محیط کاری منفی مشغول به فعالیت هستید. به بیانی دیگر اینکه مجبور باشید تمام انرژی و زمان خود را صرف کار کنید و فرصتی برای گذراندن در میان خانواده خود پیدا نکنید به معنای آن است که در یک محیط کاری مخرب و ناسالم قرار گرفته اید که نه تنها به حرفه تان بلکه به زندگی شخصیتان نیز آسیب می زند.
كلام آخر
در نهایت استعفا دادن و ترک یک شغل، تصمیم سختی است. اما به یاد داشته باشید شغلی که سلامت روان و حتی موقعیت شغلی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، بهتر است هر چه زودتر آن را ترک کنید. شما سزاوار کار کردن در محیطی هستید که در کنار ایجاد حس انگیزه و علاقه در شما بتواند باعث رشد و موفقیت شما شود. البته ناگفته نماند شاید وارد شدن به یک موقعیت شغلی جدید برایتان کمی سخت و چالش برانگیز باشد اما همیشه فرصت های شغلی جدیدی وجود دارد که می تواند شما را به اهدافتان برساند. در این مقاله سعی کردیم با بررسی شش نشانه شغل منفی که باید از آن استعفا دهید شما را در امر شناسایی یک شغل مخرب یاری کنیم.