مقالات آموزشی

چه زمانی باید شغل جدید را پذیرفت؟

مقالات فروشگاه پویان

شاید یکی از چالش های مهم در مسیر شغلی افراد، تصمیم گیری درباره پذیرفتن یک پیشنهاد شغلی جدید باشد. در چنین مواقعی، احساس هیجان همراه با نگرانی به سراغ فرد می آید که ” آیا این شغل برای من مناسب است؟ آیا زمان آن رسیده که با پذیرفتن یک شغل جدید، تغییرات بزرگی در مسیر حرفه ای خود ایجاد کنم؟” در حالی که تغییر شغل در شرایط اقتصادی فعلی ممکن است ترسناک و نگران کننده به نظر آید و حتی می تواند زندگی حرفه ای و شخصی افراد را تحت تأثیر قرار دهد، باید گفت که تصمیم گیری درباره پذیرش شغل جدید می تواند یکی از مهم ترین تصمیمات در زندگی افراد باشد. در این مقاله قصد داریم با بررسی عواملی، به این سوال پاسخ دهیم که “چه زمانی باید شغل جدیدی را پذیرفت؟”

نشانه هایی که به شما می گویند زمان پذیرفتن شغل جدید فرا رسیده است!

برای آن که مطمئن شوید زمان آن رسیده تا پیشنهاد شغلی جدید را بپذیرید، نیاز است تا پیش از آن عوامل مؤثر بر تصمیم گیری درست در این موقعیت را به دقت مورد بررسی قرار دهید. این عوامل عبارتند از:

عدم وجود فرصت یادگیری و رشد در شغل فعلی

اگر در شغل فعلی خود هیچ گونه فرصتی برای رشد و یادگیری شما وجود ندارد، این بدان معناست که کارفرمای شما تمایلی به سرمایه گذاری بر یادگیری و ارتقای شما ندارد. از این رو بهتر است به دنبال فرصت های شغلی باشید که بتواند بستری را برای ارتقای مهارت و دانشتان فراهم کرده و به آن اهمیت دهد.

بهبود شرایط مالی

شاید یکی از اصلی ترین نشانه هایی که به شما میگوید زمان پذیرفتن شغل جدید فرا رسیده، بهبود وضعیت مالی باشد. گفتنی است افزایش درآمد می تواند نقش موثری بر زندگی شخصی افراد داشته باشد و باعث افزایش سطح زندگی شود، از این رو شغلی که پاداش بهتری داشته باشد مسیر را برای رسیدن به اهداف بلند مدت مثل سفر خارجه، خرید خانه و مواردی از این قبیل هموارتر می کند. در نهایت هم به افزایش رضایت کلی از زندگی منجر می شود. از این رو بهبود شرایط مالی می تواند دلیل قانع کننده ای برای پذیرش شغل جدید باشد.

ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی

پیش از آن که به فکر تغییر شغل و پذیرفتن شغل جدیدی باشید مي بايست به این سوال پاسخ دهید که آیا شغل جدید می تواند تعادل بهتری را میان کار و زندگی شخصی برقرار کند یا نه؟ این تعادل می تواند در کاهش ساعات کاری، امکانات رفاهی بهتر و انعطاف پذیری بیشتر خلاصه شود. از این رو با یک بررسی ساده به این نتیجه خواهید رسید که آیا برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی نیاز به تغییر شغل دارید یا نه؟ پس اگر قصد ایجاد تعادل بهتر میان کار و زندگی تان دارید، تا دیر نشده به دنبال قبول كردن شغل جدید باشید!

عدم تطابق با اهداف شخصی

این واقعیت وجود دارد که ارزش ها و اهداف شخصی اکثر افراد با موقعیت شغلی که در آن فعالیت می کنند، فاصله بسیاری دارد. از طرفی فرصت های شغلی زیادی وجود دارد که هماهنگی بسیاری با این ارزش ها و اهداف شخصی دارند. بنابراین، اگر شرکتی به شما پیشنهاد شغلی داد که در آن به ارزش های شما احترام می گذارند و بستری را برای رسیدن به اهداف شخصی تان فراهم می کنند، این نشانه ای آشکار است که باید این شغل جدید را بپذیرید. چنین موقعیت هایی می توانند نه تنها در حرفه  بلکه از نظر رضایت شخصی نیز بسیار ارزشمند باشند.

وجود نارضایتی در شغل فعلی

اگر شرایط در شغل فعلی تان با انتظارتان مطابقت ندارد و چالش ها، ناهماهنگی ها در محیط کاری باعث نارضایتی شما شده وقت آن است تا به فکر یک شغل جدید باشید. زمانی که شغل جدید بتواند مشکلات فعلی شما را حل کند و بستر مناسبی را برای رشد و پیشرفتتان فراهم کند، می توان گفت تصمیم درباره پذیرش شغل جدید گامی مثبت در راستاي بهبود حرفه و زندگی شخصی تان خواهد بود. در واقع تصمیم گیری در مورد شغل جدید نه تنها نارضایتی های فعلی را کاهش دهد بلکه می تواند فرصت های جدیدی را برای تحقق اهدافتان ایجاد كند.

احساس فرسودگی در شغل فعلی

تا به حال شده به طور مداوم در محیط کار احساس خستگی و بی انگیزه بودن کنید؟ اگر پاسختان مثبت است باید بگوییم که دیگر زمان پذیرش شغل جدید فرا رسیده است! نبود انگیزه و انرژی کافی در شغل فعلی نشان دهنده این است که مسیرتان در این شغل به بن بست ختم شده و به شغلی نیاز دارید که بتواند تمامی نیازهای روحی و كاری شما را به خوبی برآورده کند. از سوی دیگر اینکه خود را با چالش های جدیدی رو به رو کنید می تواند انگیزه های تازه ای را در شما ایجاد کند. با این حال با پذیرش شغل جدید انرژی و روحیه شما دوباره زنده خواهد شد به طوری که می توانید به سوی اهدافی جدید گامی بلند و استوار بردارید.

كلام آخر

در نهایت به یاد داشته باشید که پذیرش یک شغل جدید از جمله تصمیمات مهمی است که نياز است كاملا سنجیده شود و بررسی های دقیقی انجام شود. زیرا این انتخاب می تواند زندگی حرفه ای و حتی شخصی شما را تحت تاثیر قرار دهد. توجه به عواملی همچون عدم وجود فرصت یادگیری و رشد، بهبود شرایط مالی، ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی، عدم تطابق با اهداف شخصی، وجود نارضایتی و احساس فرسودگی در شغل فعلی می تواند در انتخاب آگاهانه شما نقش پر رنگی ایفا كنند. به یاد داشته باشید هر انتخاب شما برای شغل جدید به معنای آغاز یک فصل جدید در زندگی حرفه ای شما خواهد بود؛ پس عاقلانه تصمیم بگیرید.