مقالات آموزشی

چگونه ست کنترل تنظیم کنیم؟

چگونه ست کنترل تنظیم کنیم؟

ست کنترول یکی از تجهیزات کاربردی است که در این مطلب می‌خواهیم اطلاعات جامعی درباره ست کنترول و نحوه تنظیم ست کنترول در اختیار شما قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

چگونه ست کنترل تنظیم کنیم؟

ست کنترل چیست؟

ست کنترلیکی از تجهیزات کاربردی در صنعتپمپ وسیستمآبرسانیاست، وظیفه ست کنترل، اتومات کردن، کنترل و تنظیم فشار آباست. در واقع ست کنترل به عنوان یکی از لوازم همراه پمپ‌ها در شبکه‌های آبرسانی مختلف به‌کار می‌رود و با هدف کنترل جریان آب پمپ‌ها و جلوگیری از قطع‌ و‌‌ وصل شدن جریان و خسارت‌های دیگر که در نوسانات به پمپ و حتی لوله کشی ساختمان‌ها وارد می‌شود، استفاده می‌شود.

انواع ست کنترل

این انواع ست کنترل به شرح زیر می‌باشند:

ست کنترل ساده: مدل ساده قابل تنظیم شدن نیست و به صورت استاندارد (فشار و ارتفاع مشخص) در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند.

ست کنترل با پیچ تنظیم: این مدل دارای یک پیچ تنظیم است که کنترل حساسیت کلید اتوماتیک دیجیتال را در دست دارد. غالبا برای پمپ‌های جتی و بشقابی تا یک اسب بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ست کنترل با پیچ تنظیم و هیدرو تانک: در این مدل از کلید اتوماتیک دیجیتال به غیر از پیچ تنظیم، یک منبع تحت فشار باد نیز وجود دارد که آب را با فشار بیشتر به طبقات بالاتر انتقال دهد. غالبا تا توان 2 اسب بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اجرای ست کنترل

مهمترین اجزای تشکیل‌دهنده یک ست کنترل عبارت است از:

  • دیافراگم
  • شیر یک طرفه
  • مانومتر یا فشارسنج
  • کابل برق
  • بدنه پلاستیکی
  • پیچ تنظیم فشار

چگونه ست کنترل تنظیم کنیم؟

مزایای ست کنترل

استفاده از ست کنترل مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب اصولی ست کنترل باعث کنترل و ثابت ماندن میزان فشار آب می‌شود.
  • نصب صحیح ست کنترل از آسیب رساندن به پمپ آب خانگی جلوگیری خواهد کرد و با نصب صحیح ست کنترل مشکل فشار آب حل خواهد شد.
  • با نصب صحیح استهلاک پمپ و ست کنترل کاهش خواهد یافت.
  • ست کنترل، نصب بسیار آسانی دارد.
  • ست کنترل ھزینه پایین‌تری نسبت به کلید اتومات مکانیکی دارد.
  • عمر بیشتر ست کنترل نسبت به کلید اتومات مکانیکی از مزیت‌های آن است.
  • به دلیل استفاده از محفظه پلاستیکی، ست کنترل مقاومت بسیار بالایی در شرایط محیطی مرطوب مانند مناطق شمال کشور دارد.
  • به دلیل اشغال کمترین فضا، ست کنترل در محیط‌‌ھایی که با شرایط کمبود فضا مواجه ھستند، گزینه مناسبی است.
  • ست کنترل نیاز به تنظیمات پیچیده‌ای ندارد.
  • ست کنترل با کارکرد اتوماتیکی که دارد در ھنگام کمبود یا عدم رسیدن آب به پمپ، اقدام به قطع پمپ می‌کند و یاعث جلوگیری از خرابی قطعات پمپ و سوختن الکتروموتور می‌شود. در نتیجه باعث افزایش عمر مفید آن خواهد شد.

نحوه نصب ست کنترل

دو راه برای نصب ست کنترل وجود دارد:

  • نصب ست کنترل روی پمپ آب خانگی بدون مخزن

اگر در ساختمانی زندگی می‌کنید که تعداد واحدهای آن زیاد نیست، می‌توانید از راه اول استفاده کنید، یعنی ست کنترل را روی پمپ و به صورت یکسره به لوله وصل کنید. از آنجایی خانه‌های تک واحدی یا دو واحدی، تعداد دفعات کمتری از شیر آب استفاده می‌کنند، این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • نصب ست کنترل روی پمپ آب خانگی با مخزن

برای آپارتمان‌هایی که تعداد طبقات و واحدهای آن زیاد است، روش اول کارآیی ندارد، چرا که نصب یکسره پمپ و ست کنترل به لوله آب، باعث افت فشار در برخی واحدها، بالا رفتن مصرف آب، سوختگی پمپ و ست کنترل خواهد شد. برای همین باید از این روش یعنی از یک منبع یا مخزن آب استفاده کرد. این مخزن باید با توجه به تعداد واحدها خریداری شود، به عنوان مثال برای یک ساختمان ۵ طبقه و ۱۰ واحدی بهتر است، ابتدا یک مخزن آب ۱۰۰۰ لیتری نصب کرده، سپس پمپ را به مخزن وصل کرده و در نهایت ست کنترل را روی پمپ آب متصل کنید.

 

ست کنترل چگونه تنظیم کنیم؟

به منظور تنظیم ست کنترل، ابتداشیر آب یکی از واحدهارا تا انتها باز نموده و سپسشیر خروجی پمپ را به طور کامل ببندید. سپس شیر خروجی را کمی باز کردهوپیچ ست کنترل را در جهت منفی بچرخانید ومجددا4 مرحله ذکر شدهرا تکرار کنید.سپسشیر خروجی را باز کنید.

همانطور که می‌دانید، ست کنترل یکی از تجهیزات پر مصرف در فرآیند نصب پمپ آب است که عملکرد صحیح آن منوط به تنظیم درست این تجهیز می‌باشد. به منظور تنظیم صحیح ست کنترل، نیاز است که زمان روشن و خاموش شدن پمپ را با زمان باز و بسته شدن شیر آب در نظر بگیریم. اگر این فرآیند به صورت آنی و همزمان انجام شود، بدین معنی می‌باشدکه ست کنترل به خوبیتنظیم شدهاست. اما اگر با باز شدن شیر آب، ست کنترل با تاخیر فرمان روشن شدن پمپ را صادر کند، یا پمپ روشن شود اما خاموشنشود و یا پمپ اصلا روشن نشود یعنیست کنترل وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد و باید به شکل صحیح تنظیم شود.

 

مراحل تنظیم ست کنترل

مراحل تنظیم ست کنترل عبارتند از:

باز نمودن شیر یکی از واحدهای ساختمان: با باز نمودن شیر یکی از واحدها موجب روشن شدن پمپ می‌شویم. در نظر داشته باشید که تفاوتی ندارد که در کدام طبقه یا واحد مشخصی شیر آب را باز کنیم.

بستن شیر خروجی پمپ آب: با بستن شیر خروجی پمپ آب، موجب خاموش شدن ست کنترل خواهیم شد.

باز کردن شیر خروجی پمپ آب به مقدار کم: در این مرحله شیر خروجیپمپرا به مقدار خیلی کم باز نموده به طوری که مقدار بسیار ناچیزی آب از آن عبور کند. با باز کردن مقدار کمی از شیر خروجی و عبور مقدار اندکی آب از دهانه خروجی پمپ آب، پمپ مجددا روشن می‌شود.

تنظیم ست کنترل: اکنون نوبت به هوشمند‌سازی روشن و خاموش شدن پمپ آب می‌رسد که توسط ست کنترل صورت می‌گیرد. پس از مشاهده روشن شدن پمپ، پیچ تنظیم ست کنترل را در جهت منفی (خلاف جهت عقربه ساعت) می‌چرخانیم تا از روشن شدن پمپ مادامی که مقدار کمی آب از آن خارج می‌شود، جلوگیری کنیم این فرایند برای ممانعت از کارکرد مداوم پمپ آب و مشکلات بعد از آن در نظر گرفته شده است.

تنظیم ست کنترل: اکنون نوبت به هوشمند‌سازی روشن و خاموش شدن پمپ آب می‌رسد که توسط ست کنترل صورت می‌گیرد. پس از مشاهده روشن شدن پمپ، پیچ تنظیم ست کنترل را در جهت منفی (خلاف جهت عقربه ساعت) می‌چرخانیم تا از روشن شدن پمپ مادامی که مقدار کمی آب از آن خارج می‌شود، جلوگیری کنیم این فرایند برای ممانعت از کارکرد مداوم پمپ آب و مشکلات بعد از آن در نظر گرفته شده است.

نکته مهم در زمان تنظیم ست کنترل

اگر ساختمان مسکونی شما بیش از 3 طبقه باشد، توصیه می‌شود به جای استفاده از ست کنترل از منبع تحت فشار به همراه کلید اتوماتیک، گیج فشار و شیر پنج راهی استفاده نمایید زیرا ست کنترل مناسب ساختمان‌هایی با هد 10 تا 12 متر می‌باشد.همچنیننحوه تنظیم ست کنترل روی پمپمنوط به داشتن پیچ تنظیم است و برخی مدل‌های ست کنترل دارای پیچ تنظیم نمی باشند. پس قبل از خرید این محصول، از داشتن یا عدم داشتن پیچ تنظیم آن اطمینان حاصل نمایید. به طور کلی برای تنظیم ست کنترل مورد نظر، بایدضمن اطمینان از وجود پیچ تنظیم بر روی آن، مراحل تنظیم را با دقت و به ترتیب انجام دهید تا ست کنترل به درستی کار کند و از مشکلات احتمالی از قبیل کارکرد مداوم و بدون توقف پمپ، روشن نشدن پمپ و یا دیر روشن شدن پمپ جلوگیری شود. همچنین در صورتی که تمایل به استفادهاز ست کنترل‌ها برای مصارف کشاورزی دارید، می‌توان آنها را برای زمین‌های کشاورزی باحداکثر مساحت 120 متر مربع و بدون شیب استفاده نمود ودکمه ریست ست کنترل در برندهای مختلف آنوجود دارد که در زمان ست کردن ست کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرد

چگونه ست کنترل تنظیم کنیم؟

خرید ست کنترل

اگر قصد دارید ست کنترل پمپ را تعویض کنید یا برای اولین بار به فکرخرید یک ست کنترل مناسبهستید، قبل از آن بهتر است با یک کارشناس خبره مشورت کنید. نکته‌ قابل توجه این است که در هنگامانتخاب و خرید ست کنترلبه میزان سایز و توان ست کنترل توجه شود، زیرا میزان فشاری که ایجاد می‌گردد به این دو عامل بستگی دارد. در نتیجه لازم است ست کنترل با توجه به نوع پمپ انتخاب گردد، چون فشاری که توسط پمپ ایجاد می‌گردد، باید حداقل 1 بار از فشار تنظیم شده ست کنترل بیشتر باشد.

نکته دیگری که در بازار باید به آن توجه داشت این است که مانند هر ابزار و دستگاه دیگری، ست کنترل هم می‌تواند اصل یا غیر اصل داشته باشد. طبیعی است که هر خریداری طالب بهترین کیفیت است. بنابراین شدیداً توصیه می‌شود که کیفیت را فدای قیمت ارزان نکنید. فراتر از آن گارانتی و خدمات پس از فروش جنس خریداری شده از مواردی است که مایه اعتماد و دلگرمی بیشتر خریدار است، چرا که در صورت خراب بودن می‌توان آن را به صورت کامل، تعویض یا توسط شرکت فروش سرویس کرد. پس در انتخاب برند ست کنترل هم این نکات را فراموش نکنید.

کلام آخر

به پایان این مطلب رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص ست کنترول در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها مشاوره بگیرید.