مقالات آموزشی

تنظیم فشار باد منع تحت فشار

تنظیم فشار باد منع تحت فشار

در سیستم های آب رسانی و تاسیسات صنعتی، فشار باد منبع تحت فشار مهم ترین مسئله به شمار می آید. اما آنچه در این میان اهمیت بسیاری دارد، تنظیم صحیح و اصولی فشار باد منبع تحت فشار است؛ به طوری که با تنظیم فشار باد در منبع تحت فشار است که می توان ایمنی و عمر تجهیزات را تضمین نمود و در نهایت کارایی سیستم آب رسانی را بهبود بخشید. البته ناگفته نماند این فرآیند، نیازمند دقت و دانش فنی است. از این رو اگر برای ساختمان خود منبع تحت فشار تهیه کرده اید باید بدانید که تنظیم صحیح فشار باد از مهمترین و اصلی ترین اقداماتی است که در جهت حفظ سلامت این منابع بایستی انجام شود. در این مقاله همراه ما باشید تا با بررسی مراحل تنظیم فشار باد منبع تحت فشار شما را در این امر یاری کنیم.

اهمیت تنظیم فشار باد منبع تحت فشار

شاید یکی از مهمترین اقداماتی که در راستای نگهداری از سیستم های آّبرسانی بایستی انجام داد، تنظیم فشار باد منبع تحت فشار باشد. این در حالی است که تنظیم اصولی و صحیح آن می تواند در نحوه عملکرد و کارآیی آن نقش موثری داشته باشد. در این بخش می خواهیم به بررسی اهمیت تنظیم فشار باد منبع تحت فشار بپردازیم:

بهینه سازی عمر مفید تجهیزات

با تنظیم فشار باد می توان تجهیزات را از سایش در امان نگه داشت و از خرابی زودرس آنها جلوگیری کرد. این کار در کنار کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، بر افزایش عمر مفید آنها تاثیر بسزایی می گذارد.

ارتقای عملکرد سیستم آبرسانی

بهترین کار برای آن که کارآیی سیستم آبرسانی را بهبود بخشید به طوری پمپ و دیگر تجهیزات را بتوان با حداکثر بهره وری و حداقل انرژی به کار انداخت، تنظیم درست فشار باد است.

حفظ سلامت به تجهیزات

آنچه در تنظیم فشار باد منبع اهمیت دارد این است که فشار باد به اندازه ای باشد که به تجهیزات آسیبی وارد نشود. این در حالی است که فشار زیاد منجر به ترکیدگی لوله ها و خرابی مخزن شده و هم چنین مختل شدن عملکرد سیستم از فشار کم باد نیز اتفاق می افتد.

صرفه جویی در انرژی

تنظیم فشار باد به صورت اصولی موجب می شود تا پمپ ها و دیگر تجهیزات بیش از حد استاندارد کار نکنند. همین موضوع در بهینه سازی و صرفه جویی انرژی نقش موثری داشته و می تواند به طرز قابل توجهی هزینه های عملیاتی را کاهش دهد.

ایمن سازی سیستم آبرسانی

گفته شده در ایمن سازی سیستم های آبرسانی فشار باد مناسب اهمیت بسیاری دارد. این در حالی است که فشار نادرست می تواند عواقب خطرناکی همچون ترکیدگی و انفجار را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل می توان با تنظیم اصولی فشار باد از بروز خطرات ایمنی جلوگیری نمود.

نحوه تنظیم فشار باد منبع تحت فشار در چند مرحله ساده

از وسیله های کاربردی در سیستم پمپاژ آب می توان به مخزن تحت فشار اشاره نمود که تنظیم اصولی فشار باد آن می تواند بر روی کارکرد و عملکرد صحیح پمپ آب تاثیر بسزایی داشته باشد. از این رو برای جلوگیری از بروز حوادث ناشی از عدم تنظیم فشار باد کافی است به صورت اصولی نحوه تنظیم فشار باد منبع تحت فشار را بدانید. در این بخش قصد داریم مراحل آن را مورد بررسی قرار دهیم:

مرحله اول: آماده سازی منبع

در وهله اول به منظور آماده سازی منبع و جلوگیری از برق گرفتگی، با جدا کردن دو شاخه از پریز برق، پمپ آب را خاموش نمایید. پس از آن مخزن را به دلیل دسترسی آسان تر به والف باد مخزن که در قسمت زیرین مخزن قرار گرفته با احتیاط بچرخانید. این در حالی است که با چرخش مخزن، سوزن والف باد در راستای زمین و به سمت پایین قرار بگیرد. این مرحله را با دقت انجام دهید تا آسیبی اتصالات و لوله های پمپ را تهدید نکند. سپس درپوش والف مخزن را باز نموده و برای آن که از سالم بودن تیوپ مخزن مطمئن شوید نیاز است تا سوزن والف را فشار دهید. گفته می شود در صورت خروج آب از والف می توان نتیجه گرفت که تیوپ سوراخ است.

مرحله دوم: تخلیه آب مخزن

مرحله دوم به منظور اطمینان از عدم نشتی آب و عملکرد صحیح پمپ بایستی انجام شود. برای تخلیه آب مخزن کافی است به وسیله ابزار و یا آچار مناسب شیر فلکه ورودی آب به مخزن تحت فشار را ببندید. لازم به ذکر است در صورت عدم وجود شیر فلکه جداگانه باید شیر ورودی آب از مخزن ذخیره به پمپ را ببندید. حال با باز نمودن شیر تخلیه آب مخزن تحت فشار، تمام آب موجود در داخل مخزن به طور کامل تخلیه خواهد شد.

مرحله سوم: شارژ باد مخزن

برای رسیدن به عملکرد صحیح پمپ آب بایستی فشار باد داخل مخزن به فشار مطلوبی برسد. بنابراین با اتصال پمپ باد به مخزن، باد را تزریق کنید. پس از آن برای کنترل فشار باد داخل مخزن با اتصال یک فشار سنج دقیق به والف باد مخزن به طور مداوم فشار باد را کنترل نمایید. به یاد داشته باشید فشار باد مخزن تحت فشار باید بین 25 تا 35 psi (1.7 تا2.4 بار) تنظیم شود. از این روز تزریق باد را به اندازه ای ادامه دهید که فشار باد به 25 psi برسد. پس از آن باید پمپ باد را خاموش کرده و شلنگ را از والف باد مخزن خارج کنید.

در نهایت با تنظیم فشار باد منبع تحت فشار است که می توان به ارتقای عملکرد و بهبود کارآیی سیستم آبرسانی و ایمن سازی آن کمک نمود. در این مقاله سعی کردیم نحوه تنظیم فشار باد را در چند مرحله به زبان ساده برایتان شرح دهیم تا بتوانید بدون هیچ گونه مشکلی این فرآیند را انجام دهید. امیدواریم برایتان مفید واقع شود.