مقالات آموزشی

کلید اتومات پمپ آب – دلایل سوختن پمپ آب

کلید اتومات پمپ آب - دلایل سوختن پمپ آب

پمپ آب یکی از راه‌های افزایش فشار آب در ساختمان‌های چند طبقه است، پمپ‌های آب پس از گذشت مدت زمانی دچار خرابی می‌شود اما اگر از پمپ‌های آب به خوبی نگهداری شود می‌توان مدت زمان کارکرد آن‌ها را افزایش داد.

سوختن پمپ آب ممکن است به دلایل مختلفی از جمله نشتی آب، خرابی قطعات، هوا گرفتی و عدم میزان برق ورودی مناسب به پمپ آب باشد.

در این مطلب می‌خواهیم در خصوص اتومات پمپ آب و دلایل سوختن پمپ آب صحبت کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

کلید اتومات پمپ آب

کلید اتومات پمپ آب یکی از تجهیزات پمپ آب است که برای خاموش و روشن کردن پمپ آب از آن استفاده می‌شود با تعریف میزان حداقلی و حداکثری فشار آب بر روی این کلیدها فعالیت پمپ به صورت خودکار صورت می‌پذیرد بدین صورت که بر روی پرشر سوئیچ‌ها یک پیچ تنظیم وجود دارد با استفاده از این پیچ میزان حداقل فشار آب و حداکثر آن تنظیم می‌شود و کلید اتومات زمانی که فشار آب به میزان مورد نظر برسد شروع به فعالیت می‌کند و پمپ آب با روشن و پس از رسیدن آب به میزان حداکثر پمپ را خاموش می‌کند.

چند دلیل سوختن پمپ آب

در این بخش از مقاله می‌خواهیم چند دلیل سوختن پمپ آب را برای شما بیان کنیم و آن‌ها را بررسی نماییم.

  • نشتی آب در سیستم لوله کشی

یکی از دلایل سوختن پمپ آب نشتی آب در سیستم لوله کشی است، هنگامی که کوچک‌ترین نشتی در سیستم لوله کشی رخ می‌دهد فشار آب درون پمپ به سرعت کاهش می‌باید و پمپ باید به صورت دائمی کار کند تا فشار آب مورد نظر را تامین کند.

برای پیدا کردن منشاء نشتی باید شیر آب خروجی از پمپ که معمولا روی مخزن تحت فشار پمپ نصب سده اند را ببندید و اگر پمپ به صورت اتوماتیک خاموش شد احتمالا نشتی آب وجود دارد به طور کلی شما باید نقطه نشتی آب را پیدا کرده و آن را تعمیر کنید اگر زودتر اقدام نکنید احتمالا سوختن پمپ آب بسیار است.

  • نشتی پمپ به علت عدم اتومات پمپ آب

یکی از عواملی که سبب سوختن پمپ آب می‌شود نشتی در خود پمپ آب است بنابراین باید پمپ آب را بررسی کنید و اگر نشتی در آن مشاده کردید سریعا تعمیر کنید؛ زیرا در صورت کار کردن پمپ در حالت خشکی و بدون پمپاژ آب احتمال آسیب دیدگی پمپ وجود دارد.

  • پلاتین چسباندن پر شر سوئیچ

یکی از مشکلات رایج که منجر به سوختن اتومات پمپ آب پی شود پلاتین چسباندن پر شر سوئیچ پمپ است از نشانه‌های آن یکسره کار کردن پمپ آب است برای شناسایی مشکل برق ورودی پمپ را باید قطع کنید و تمام اتصالات پمپ را با دقت بررسی کنید اگر سوئیچ پمپ دچار سوختگی یا چسبندگی شده باشد می‌توان حدس زد که پمپ سوخته است.

  • خرابی قطعات داخلی پمپ آب

احتمال خرابی قطعات داخلی پمپ بعد از استفاده‌های مکرر وجود دارد قطعاتی مانند سیل مکانیکی، بلبرینگ و پروانه‌ها نیاز به بررسی دارند تا اگر دچار خرابی شدند تعمیر شود اگر از تعمیر آن‌ها غفلت شود احتمال سوختن پمپ آب وجود دارد.

  • هوا گرفتگی پمپ آب

اگر پمپ آب با هوا پر شده باشد پمپ به خوبی کار نمی کند حباب هوا داخل آن جریان پیدا می‌کند که باعث افت مکش پمپ می‌شود، هوا گرفتن پمپ آب ممکن است به دلایل مختلفی همچون شکستگی لوله‌های پمپ، خرابی واشر پمپ و یخ زدگی پمپ اتفاق افتاده باشد حتما در ابتدا علت هوا گرفتگی پمپ را پیدا کنید تا بتوانید مشکل را برطرف کنید در غیر این صورت پمپ آب می‌سوزد.

  • کم بودن ولتاژ برق ورودی پمپ

در برخی موارد مقدار برق ورودی پمپ بسیار کمتر از حد نیاز دستگاه باشد به همین علت ممکن است با سوختگی پمپ آب مواجهه شویم در وهله اول باید میران برق ورودی به دستگاه را بررسی کنیم برای تشخیص مقدار برق ورودی به پمپ آب می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • بررسی تابلو برق: اگر پمپ آب به تابلو برق متصل است، می‌توانید تنظیمات تابلو برق را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برق کافی به پمپ می‌رسد.
  • بررسی پلاک پمپ: بروی پمپ آب‌های خانگی پلاکی وجود دارد که مشخصات فنی از جمله توان مصرفی و جریان مورد نیاز را نشان می‌دهد این اطلاعات را با مقدار ورود برق مقایسه کنید.
  • استفاده از مولتی متر: با استفاده‌ای یک مولتی متر می‌توانید ولتاژ و جریان برق ورودی به پمپ را اندازه‌گیری کنی اگر مقادیر اندازه‌گیری شده کمتر از مشخصات فنی پمپ باشد نشان دهنده کمبود برق ورودی است.
  • خرابی سنسور سوئیچ فشار پمپ آب

سنسور پر شر سوئیچ به دلایل مختلف مانند جرم و رسوبات مسدود می‌شود، رسوب گذاری تاثیر منفی بر عملکرد پمپ آب می‌گذارد و در نهایت منجر به سوختن پمپ آب خواهد شد.

برای رفع رسوب سنسور سوئیچ فشار پمپ آب مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا باید اتصال برق پمپ را قطع کنید تا از ایمنی کار اطمینان پیدا کنید.
  • برای دسترسی به قطعه با استفاده از پیچ گوشتی پیچ‌های جعبه پر سر سوئیچ را باز کنید.
  • نشتی زیر قطعه را بررسی کنید.
  • اگر نشتی را مشاهده کردید ممکن است به دلیل رسوب گذاری باشد در این صورت باید آن را تمیز کنید.
  • اتصال الکتریکی را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را محکم کرده و مجددا وصل کنید.
  • پس از انجام تمیز کاری و بررسی اتصالات شیر آب نزدیک به پمپ را باز کنید.
  • تنظیم اشتباه پر شر سوئیچ پمپ

یکی از دلایل سوختن پمپ آب و عدم اتومات نکردن آن تنظیمات نادرست بر روی پرشر سوئیچ پمپ آب است پیچ تنظیم فشار نباید بیش از حد سفت باشد اگر عدد فشار گویا بیشتر باشد یعنی بیشتر از ظرفیت تنظیم شده است و باید تنظیم پر شر سوئیچ پمپ را صحیح انجام دهیدـ

  • مناسب نبودن قدرت پمپ آب برای ساختمان

در برخی موارد قدرت پمپ آب با فشار مورد نیاز ساختمان مطابقت ندارد و این یکی از علت سوختن پمپ آب می‌شود، بنابراین باید بررسی کنید که قدرت پمپ آب مطابق ظرفیت ساختمان شما باشد اگر اینگونه نیست آن را تعویض کنید؛ زیرا پمپ آب یکسره کار می‌کند و ممکن است دچار آسیب جدی شود.

کلام آخر

به پایان این مطلب رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص اتومات پمپ آب و دلایل سوختن پمپ آب در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها مشاوره بگیرید.